Dag 2 in Japan - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu Dag 2 in Japan - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Japan

Blijf op de hoogte en volg Michiel

23 Maart 2014 | Japan, Nagasaki

In Nagasaki hadden we geen internet, dus de verslagen van de afgelopen drie dagen komen achter elkaar.

Vandaag zijn we vanuit Fukuoka doorgereisd naar Nagasaki. Het was geen shinkansen (hogesnelheidstrein), maar zeker een trein waar de NS nog wat van kan leren. Leren stoelen, leuning die je naar achter kan doen en verstelbare hoofdsteun. Nadat we om iets voor 1 in Nagasaki aankwamen hebben we de taxi naar het hotel genomen. We hadden geluk en konden gelijk op de kamer.

De koffers op de kamer gezet, zijn we op zoek gegaan naar de tram. Vandaag stond op het programma het vredespark en het atoombom museum te bezoeken. Net als in Hiroshima was het museum over de atoombom erg indrukwekkend. Het verhaal van een meisje dat nadat de bom ontploft was, haar 2 jarige zusje vast zag zitten onder het puin van wat een dag eerder nog hun huis was. Haar moeder kwam naakt en helemaal paars van de brandwonden aanlopen om haar zusje onder het puin vandaan te helpen. In eerste instantie lukte dit niet en ook met de hulp van de buurman kregen ze haar kleine zusje niet bevrijd.

De stad stond in brand en het vuur kwam steeds dichter bij het hun huis. In een laatste wanhopige poging heeft de moeder haar schouder onder een balk gezet en is het haar gelukt deze 1cm op te tillen. Dit was voldoende om het meisje onder het puin vandaan te kunnen halen, maar toen de moeder weer onder de balk vandaan kwam bleef de huid van haar schouder aan de balk plakken. De wond bleef maar bloeden en het meisje heeft haar moeder daar ter plekke zien sterven aan de directe gevolgen van de atoombom.

Na het zien van de beelden en verhalen over wat hier gebeurd is, is het echt ongelofelijk dat er nog altijd mensen zijn die beweren dat dit soort massavernietigingswapens nodig zijn voor het bewaren van de vrede of dreigen zulke wapens te gebruiken.

Nadat we het museum hebben bezocht zijn we naar het vredespark gegaan. Hier waren her en der nog wat restanten te zien van wat ooit een gevangenis is geweest, totdat deze tot de fundering aan werd vernietigd door de atoombom. Ook waren hier een fontein, een groot en diverse kleine monumenten ter nagedachtenis aan wat hier heeft plaatsgevonden.

Hierna zijn we teruggegaan naar het hotel. Morgen zijn we nog een dagje in Nagasaki en bezoeken we een Japanse tuin, de VOC handelspost Dejima en Chinatown, wat vroeger net als Dejima een kunstmatig aangelegd eilandje voor de kust van Nagasaki was, maar dan van de Chinezen.

• 25 Maart 2014 - 15:58

Leydy Lübbers, TAO Japan Specialist:

Hallo Japan reizigers,

Ik vind het bijzonder om over jullie reis te lezen en zie dat jullie flink actief zijn. Ik hoop dat alles goed gaat met de knie van moeders en jullie straks een goede reis hebben naar Yanai.