Een nieuw leven...voor een half jaar... - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu Een nieuw leven...voor een half jaar... - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu

Een nieuw leven...voor een half jaar...

Blijf op de hoogte en volg Michiel

31 Maart 2014 | Japan, Kyoto

Vandaag was het dan eindelijk zover. Ik kon de sleutels van mijn appartement ophalen. Na een nacht boven verwachting goed geslapen te hebben in het capsule hotel, heb ik om 9 uur uitgecheckt en ben ik na een snel ontbijt richting de universiteit gegaan. De universiteit bevindt zich helemaal aan de andere kant van de stad en ondanks dat ik in een rechte lijn reisde duurde het toch bijna een half uur voordat ik er was.

Bij de school aangekomen bleek dat ik wat aan de vroege kant was en hadden ze me pas een uur later verwacht. Hierdoor raakten ze een beetje in paniek en werd gelijk de studente die mij zou begeleiden opgetrommeld om naar school te komen. Na een poosje gewacht te hebben kwam een hele enthousiaste studente me begroeten. Opgewonden vertelde ze me dat ze twee jaar geleden op uitwisseling is geweest in Nederland. Aangezien ze hier op school Nederlands niet als studie, maar alleen als bijvak kan kiezen, is ze maar Duits gaan studeren. Ze vindt namelijk dat het veel op het Nederlands lijkt. Het was voor mij echt de eerste keer dat ik met een Japanner sprak, die totaal geen Engels begreep, maar een beetje een mix van Japans en Nederlands/Duits sprak.

Nadat ik mijn bagage in mijn appartement had achtergelaten, heb ik nog een rondleiding over het schoolterrein gekregen. Daarna heeft ze nog een beetje uitgelegd waar in de buurt welke winkels zitten. Dat gedaan, hebben we nog even geluncht en zijn we beide weer onze eigen weg gegaan.

Pap en mam waren vandaag zelf op stap en nadat we ge-sms’t hadden, hebben we elkaar weer bij het Nijo kasteel ontmoet. Na het kasteel bezocht te hebben zijn we naar mijn appartement gegaan en hebben we nog wat spulletjes gekocht die ik nodig had, want ik moest alles nog kopen.
Daarna zijn we weer richting Gion gegaan, want pap en mam hadden daar om 18 uur een voorstelling over verschillende aspecten van de Japanse cultuur. Intussen ben ik wat gaan rondkijken in het winkelstraatje dat daar vlakbij lag.

Nadat de show was afgelopen zijn we nog wat gaan eten, waarna onze wegen weer scheidden.

Aanvulling van mijn ouders:

Wij vertrokken met zon op weg naar de gouden tempel (Kinkaku-ji), mooier kan je het niet hebben. Hoewel best druk, kon je toch overal goed bij om foto's te maken. Een indrukwekkend gebouw! Ook daaromheen weer een mooie Japanse tuin. Daarna nog ca. 1.5 km. gelopen naar de Ryoanji tempel, de tuin met de 13 stenen, wederom in een prachtig onderhouden tuin. Door met de taxi naar het Nijo kasteel (Keizerlijke paleis). Onderweg SMS-contact gehad met Michiel en voor de ingang op hem gewacht. Hierna hebben wij Michiel z'n nieuwe appartement bekeken. Een klein maar doeltreffende ruimte, in elk geval veel ruimer dan een capsule hotel.

• 01 April 2014 - 16:18

Leydy Lübbers (TAO Japan Specialist):

Hallo Michiel,
    Wat lijkt me dat fantastisch dat je nu weer terug bent in het jouw bekende Kyoto. Dat je er maar een heel goed half jaar mag hebben en ik hoop af en toe toch weer in jouw nieuwsbrief te mogen lezen. Ik geniet er echt van.
    Ja, en nu je ouders op weg naar Kanazawa, Hakone en terug naar Kyoto. Ik hoop dat zij ook goed de weg kunnen vinden en samen genieten. Zal toch weer heel anders zijn dan dat ze gebruik kunnen maken van jou als een soort reisleider. Succes in Kyoto jullie allemaal de groetjes van Leydy, TAO Japan Specialist