Probleemjongere(n) - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu Probleemjongere(n) - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu

Probleemjongere(n)

Blijf op de hoogte en volg Michiel

01 April 2014 | Japan, Kyoto

Vandaag was niet een dag dat ik veel gedaan heb. Vanochtend ben ik naar de openingsceremonie van het nieuwe semester (en voor de Japanners het nieuwe schooljaar) gegaan. Dit werd echt heel anders gedaan dan in Nederland. In Nederland krijg je een korte speech van het hoofd van de studie en daarna ben je klaar, maar hier was er eerst een speech van de huidige directeur van de school. Vervolgens een speech van de Amerikaanse Consul Generaal van de Kansai regio (Kyoto, Osaka, Kobe, Nara) en als laatste nog van de oprichter van de school.

Toen dat eenmaal afgelopen was en we de zaal uitgelopen kwamen, stond er een lange rij met studenten al op ons te wachten met flyers van de vele clubs waar je als student lid van kan worden. Als laatste was er nog een fotoshoot van alle uitwisselingsstudenten.

In de middag moesten we ons registreren bij de gemeente. Daar ging het echter mis. Bij aankomst in Japan had ik een resident card moeten krijgen, maar die had ik dus niet gekregen. Ook wist ik niet dat ik die bij aankomst in Japan al zou krijgen. Dit resulteerde dus in dat ik de hele middag op het gemeente huis heb gezeten om alles toch voor elkaar te krijgen. Als alles goed gegaan is, krijg ik over enkele dagen toch mijn resident card. De registratie is in elk geval gelukt, dus daar hoef ik me verder geen zorgen over te maken hoop ik.

Toen ik eindelijk klaar was bij het gemeentehuis heb ik nog wat spullen voor in m’n appartement gekocht waar we gisteren niet aan toegekomen waren.

Voor de rest, studeren. Dat had ik ook al niet meer gedaan sinds ik naar Japan gekomen ben en donderdag en vrijdag hebben we een tentamen om te kijken in welk niveau van de Japanse les we geplaatst worden.


Aanvulling van mijn ouders:

Op weg naar het station voor de treinreis naa Kanzawa, zijn we nog even binnengelopen bij de Yodobashi (daar past Mediamarkt makkelijk 5x in, en keuze....en druk....) om een SD-kaartje te kopen.

De treinreis met de Limited Edition (gereserveerde plaatsen) verloopt snel en het hotel is snel lopend te bereiken. Met de taxi naar de Myoryuji tempel, maar wij waren te laat. Sluit al om 16.00 uur. Toen maar wat
rond gelopen en een restaurantje opgezocht.

2 April.
Wederom een zonnige dag en op tijd vertrokken voor Kenrokuen Garden, een beroemde Japanse tuin. Op ons gemak rondgeslenterd en genoten van deze mooie tuinstijl. Overigens zie je overal vijvers vol, echt vol, met grote oranje gekleurde Koi-karpers. Letterlijk alles kun je snoeien tot bonsai, dat zie je dus ook terug in de gewone Azalea bijvoorbeeld. Daarnaast moet men de takken van de oude bomen wel ondersteunen. Dat doet met simpel via een bamboe constructie.

Daarna de straat overgestoken voor het Kanazawa Castle Park. Een ruim opgezet park met restanten van het in 1580 gebouwde kasteel. Deels is de restauratie klaar, deels staat het nog in de steigers. Zo'n kasteel in niet met een Europese te vergelijken. Binnen is het slechts 1 open ruimte. Wel heel bijzonder is de gebruikte bouwtechniek, het houtwerk wordt zeer slim met keggen aan elkaar verbonden. Moet ook wel, want het moet aardbeving-proof zijn. Daarna door het Higashi Chaya district, geisha-wijk, gelopen en via het Nagamachi Samurai House, terug naar het hotel. De beentjes hadden rust nodig, je loopt wat af hier.

Rond 18.00 uur terug naar het station om de treinreservering nog iets aan te passen en aldaar een hapje te eten. Morgen hebben we een lange treinreis voor de boeg. We gaan op weg naar het Fuji Hakone National Park voor de beroemde Mount Fuji.

  • 01 April 2014 - 20:45

    Sascha:

    Dag Michiel,
    Jullie hebben samen alweer een mooie reis gemaakt, maar nu gaat het echte leven beginnen.
    Veel succes met je tentamens en een leuke studietijd gewenst!!
    Groetjes, Dick en Sascha

  • 02 April 2014 - 00:25

    Erna:

    ziet er goed uit, Michiel. Spannende en leuke tijd gewenst!
    Liefs,
    Erna

  • 02 April 2014 - 00:25

    Erna:

    ziet er goed uit, Michiel. Spannende en leuke tijd gewenst!
    Liefs,
    Erna

  • 02 April 2014 - 00:25

    Erna:

    ziet er goed uit, Michiel. Spannende en leuke tijd gewenst!
    Liefs,
    Erna

  • 02 April 2014 - 10:38

    Jeannette:

    Hoi Michiel,
    Heel veel succes en een fijne studietijd!
    Groetjes, Raymond & Jeannette

  • 02 April 2014 - 21:21

    Ad En Margriet:

    Hoi Michiel,
    Mooie reis met pa en ma gehad; voor nu een hele fijne tijd daar en succes met je studie!!
    groetjes Ad en Margriet

  • 03 April 2014 - 20:49

    Marco:

    Was dat tentamen een beetje te doen daar op die school of was het een niveau hoger dan dat jullie op school doen? En is iedereen op die groepsfoto van jou school of hebben ze daar nog meer scholen waarmee ze studenten uitwisselen?

    Heel veel plezier en succes met je studie!

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 13 Okt. 2010
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 34654

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 22 Augustus 2014

Studeren in Kyoto

18 Oktober 2010 - 07 November 2010

Japan 2010

Landen bezocht: