Golden Week - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu Golden Week - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu

Golden Week

Blijf op de hoogte en volg Michiel

06 Mei 2014 | Japan, Kyoto

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover, Golden Week, de week dat heel Japan op z’n gat ligt en iedereen massaal op vakantie gaat. Althans, als je de berichten op internet mag geloven, in werkelijkheid is het merendeel van de Japanners nog gewoon aan het werk en mag van geluk spreken als hij of zij ook maar 1 dag vrij kan krijgen. Dat de prijzen van het reizen dan ineens 2-3 keer zo hoog zijn als normaal is dan helaas wel waar.

In ieder geval, hoe leuk vakantie dan ook mag zijn was ik op donderdag net als de meeste Japanners gewoon aan het werk. Niet op school, maar wel voor school. Ik ben namelijk de hele dag bezig geweest met het lastigvallen van brave, hardwerkende Japanners voor mijn cultuur onderzoek van de hogeschool. Rond een uur of 1 ben ik naar diverse reisbureaus in de stad geweest om bij elke keten een interview af te nemen over reizen naar Nederland. Nadat ik om 20u dan eindelijk alle interviews had, was het tijd om wat te eten en mijn bevindingen van de dag te verwerken in een verslag.

Vrijdag was een relatief rustige dag. Nadat ik donderdag de interviews had afgenomen het ze in een verslag had verwerkt, was het vrijdag tijd om het verslag te gaan vertalen naar het Japans. Verder heb ik nieuwe schoenen geheel in Japanse stijl schoenen gekocht die totaal niet bij de rest van m’n garderobe past, maar wel gebruikt kunnen worden om Mount Fuji te beklimmen komende zomer. En de schoenen waren hard nodig, het had dinsdag namelijk zo hard geregend de hele dag, dat het 3 dagen heeft geduurd voordat mijn schoenen eindelijk droog waren. Gelukkig had ik ook de schoenen voor onder mijn pak bij me, dus die heb ik woensdag naar school gedragen.

Zaterdag ben ik met mijn Nederlandse klasgenoten Karsten en Ellen naar Osaka geweest. Hier hadden we afgesproken met Japanse vrienden van mij die ons wat van Osaka zouden laten zien voordat ik met Ellen naar het concert van MUCC zou gaan. Het concert bleek echter al heel vroeg te zijn (deur ging om 16u open en concert begon om 17u) dus hebben uiteindelijk niet heel veel van Osaka gezien. Na het concert hebben we nog met z’n allen wat gegeten en zijn vervolgens naar Dotonbori gegaan waar we een karaoke gingen doen.

Zondagochtend om 6u kwamen we pas weer de karaoke tent uit en om 7u zat ik met Karsten in de trein terug naar Kyoto. Ellen was de avond ervoor al teruggegaan omdat zij voor zondag al andere plannen had. Ik had met mijn buddy afgesproken dat ik naar haar basketbal wedstrijd zou komen kijken, dus thuis aangekomen had ik nog net even tijd om te douchen en te ontbijten alvorens ik weer door moest. De rest van de dag heb ik geleerd voor het tentamen van woensdag, spullen ingepakt voor mijn reisje naar Hokkaido en geslapen.

Maandag ochtend was het dan zover, om kwart over zes zat ik in de trein richting Kansai Airport voor mijn vlucht naar Sapporo. Een vriendin van mij, die in mijn eerste jaar op Hogeschool Zuyd op uitwisseling was in Nederland, is in maart dit jaar afgestudeerd en werkt sindsdien in Sapporo. Toevallig had zij wel vrij tijdens Golden Week, dus een mooi excuus om elkaar weer eens te zien.

Rond de lunch kwam ik aan in Sapporo. Wat me vanuit het vliegtuig al opviel, is dat Hokkaido heel anders aandoet dan de rest van Japan, heel Europees eigenlijk. Het deed me heel erg denken aan het Franse platteland, maar ook wel aan Finland. Sapporo zelf is ook geen stad met hele hoge gebouwen, het hoogste punt van de stad is denk ik wel de televisietoren van 170 meter. Wat me verder opviel is dat de stad heel ruim is opgezet. In de stad waren niet veel kersenbloesems te vinden, maar wat wel grappig was, was dat op de bergen aan de westkant van de stad nog overal sneeuw lag. Die sneeuw had overigens niets te maken met dat er zo weinig kersenbloesems waren, er waren gewoon weinig kersenbloesembomen in Sapporo.

Na diverse attracties bezocht te hebben zoals de televisietoren, de klokkentoren en het voormalige overheidsgebouw, zijn we gaan eten in de wijk Susukino, dat net als Dotonbori in Osaka fel verlicht is met neonreclame. Hier hebben we bij een beroemd genghis khan bbq restaurant gegeten. Waarom ze het genghis khan noemen weet ik niet, maar het is gewoon lamsvlees. Wanneer je in Nederland lamsvlees of eend eet, laat het altijd zo’n wrange smaak achter in je mond, maar hier heb je dat helemaal niet. Ik weet niet wat ze in Nederland met het vlees doen, maar de kwaliteit van het vlees is hier vele malen hoger. Na het eten zijn we elk weer onze eigen weg gegaan, nadat we afgesproken hadden om samen te ontbijten.

Vanochtend hadden zijn we samen gaan ontbijten in één van de visrestaurantjes bij de Nijo markt, waar voornamelijk vis verkocht wordt. Op een of andere manier heb ik hier in Japan bijna alleen nog maar vlees gegeten, dus dit was een welkome verandering. Bij dit restaurant hebben we donburi gegeten, wat zoveel betekend als een kom met rijst met daar bovenop iets van vlees of vis. In ons geval was dat dus vis. Ik dacht dat het warm zou zijn, dus ik stond wel even te kijken toen bleek dat het rauwe vis was. Desalniettemin was het erg lekker, zelfs op de vroege ochtend.

Na het ontbijt had ze al andere afspraken, dus toen scheidden onze wegen weer. Vervolgens heb ik nog door het Odori park midden in de stad gelopen alvorens het alweer tijd was om terug te gaan naar het vliegveld. Het waren 2 fantastische dagen.

Eenmaal thuis aangekomen moest ik nog wat leren voor het tentamen morgen en is Golden Week alweer voorbij.

  • 06 Mei 2014 - 23:46

    Ursula&Fred:

    Hallo Michiel,
    Wat leuk dat je ons - compleet met foto's - zo op de hoogte houd van je reislustig belevenissen! Rare jongens die Japanners-:). Heel hard en lang werken, bijna geen vrije dagen en als je ziek bent moet je je thuis opsluiten! En als ze dan eens vrij zijn..... gaan ze karaoken..... Vanavond zag ik op het nieuws dat ze huil wedstrijden houden met babies. Wie het hardst kan huilen heeft gewonnen!!!
    Dus je weet wat je te wachten staat als je ooit zou besluiten in Japan te gaan werken:).

    Bleek uit je onderzoek trouwens dat er veel Japanners naar Nederland komen? En of dat toe- of afneemt?

    Leuke meisjes daar trouwens. Ze lijken ons behoorlijk geëmancipeerd te zijn als we je verhalen zo lezen.

    Heel veel plezier met de studie en blijf ook lekker genieten van alles wat je daar meemaakt. Wij genieten via jouw verhalen mee!!

    Groetjes uit Goutum,
    Ursula&Fred



  • 10 Mei 2014 - 04:35

    Michiel Koomen:

    Hallo Fred en Urs,

    Dat de Japanners rare jongens zijn, is juist een van de dingen die ik zo interessant/leuk vind aan Japan. Het lijkt alsof hier niks te gek is. Ze hebben hier ook heel veel en hele luxe karaoke tenten en het is echt heel leuk om te doen. Ik denk dat Nederlanders gewoon te bang zijn dat ze niet kunnen zingen en het groepsgevoel daardoor vergeten. Niets is zo leuk als wanneer je met 5 (of meer) man/vrouw mee zit te blèren met de liedjes die je kent.

    Uit mijn onderzoek bij de reisbureau's blijkt dat Nederland helemaal niet zo'n populaire bestemming is onder de Japanners, ze gaan liever naar Frankrijk, Italië of Spanje. Waarom dit zo is konden ze me bij de reisbureau's niet vertellen, maar mijn grote 'Japanners en vakantie' onderzoek loopt nog en ik ga binnenkort nog een enquête houden onder de Japanners hier in Kyoto.

    Het klopt inderdaad dat de vrouwen hier behoorlijk geëmancipeerd zijn. Hoewel de vrouwen hier nog steeds weinig te zeggen hebben, krijgen vrouwen hier ook langzaam maar zeker meer gelijke rechten. Het zal alleen nog wel even duren voordat het op hetzelfde niveau zit als in Nederland, maar het gaat de goede kant op.

    Groetjes

  • 24 Mei 2014 - 13:49

    Jeanette Swager:

    Hoi Michiel,

    Nu Karel uit het ziekenhuis is ontslagen per 21 mei jl. heb ik even tijd om je mails te bekijken en je verslagen te lezen.
    Geweldig wat je allemaal beleeft, Michiel, en je verslagen zijn goed onderbouwd.
    Aan je maaltijden, aldaar, kan ik me geen goede voorstelling van maken. Vis is niet mijn ding, maar de rijstmaaltijden lijken me heerlijk! Lekker pedis of valt het mee.
    Geniet van je "vrije" dagen en met je studie gaat het helemaal goed komen, als ik je verslagen lees.

    Met Karel gaat het goed. Hij moet nog wat aansterken om van 64 naar 70 kg op gewicht te komen.
    Na voor de 3e keer teruggekeerd te zijn uit het ziekenhuis, hoop ik dat het nu voor langere tijd zal zijn.
    Hij heeft nog een stoma en het gebruik hiervan valt nog niet mee. Ook moet hij gemalen maaltijden eten en mondjesmaat i.v.m. verwerking in de darmen. Verder wat vla met Roosvicee en veel drinken o.a. thee en voedingssupplementen. Ook hebben we thuiszorg voor hem geregeld, 3x per week, voor het verzorgen van de stoma. Het is voor mij nu wat rustiger, nu ik niet 3x daags naar het ziekenhuis meer hoef te rijden. We krijgen wel wat aanloop en hiervoor moeten de boodschappen gehaald worden en draait de wasmachine hier heel frequent. We houden moed en het vertrouwen op een goed herstel van Karel.
    Liefs en groetjes van Jeanette en Karel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 13 Okt. 2010
Verslag gelezen: 2205
Totaal aantal bezoekers 34666

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 22 Augustus 2014

Studeren in Kyoto

18 Oktober 2010 - 07 November 2010

Japan 2010

Landen bezocht: