De stad van Soseki Natsume - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu De stad van Soseki Natsume - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu

De stad van Soseki Natsume

Blijf op de hoogte en volg Michiel

27 Maart 2014 | Japan, Matsuyama-shi

Vandaag zijn we naar het kasteel van Matsuyama geweest. Toen ik hier drie jaar geleden met Marco was waren de bomen op het plein voor het kasteel helemaal kaal, maar vandaag stonden ze vol met de kersenbloesem. Hoewel de kersenbloesems nog niet helemaal in bloei staan, zijn er toch al veel waar al zeker de helft van de bloemen is geopend.

De kersenbloesems openen het eerst in Okinawa in het Zuid-Westen van Japan en trekt dan met een lijn richting Hokkaido in het Noorden van Japan. Aangezien wij dezelfde lijn volgen met onze reis, reizen we eigenlijk steeds voor de kersenbloesems uit. Gelukkig betekent dit niet dat we geen kersenbloesems zien, maar het moment waarop ze het mooist zijn, missen we eigenlijk net.

Nadat we bij het kasteel geweest zijn, zijn we wat gaan eten in het Dogo park. Hier waren al een paar mensen de bloei van de kersenbloesem aan het vieren door met een grote groep te picknicken onder de kersenbloesembomen. Net als in Fukuoka stonden hier in het park ook allerlei kraampjes waar je eten kon kopen. Wat wel grappig was, was dat ik hier Tokyo cakejes had gekocht, waarbij vermeld stond dat het de lokale specialiteit van Matsuyama was. Juist ja…

Uitgegeten hebben we nog wat door het park gewandeld alvorens we naar de Dogo Onsen zijn gegaan. Onderweg kwamen we bij de tramhalte van de Dogo Onsen. Hier stond een oud locomotiefje genaamd de Botchan ressha. Matsuyama is beroemd om de Dogo Onsen en de Botchan ressha. De in Japan immens populaire literatuurschrijver Soseki Natsume, die leefde van 1867 tot 1916, kwam vaak hier in Matsuyama. Een van zijn populairste en meest bekende werken genaamd Botchan speelt zich af hier in de stad, vandaar dat hier diverse dingen zijn die naar het boek Botchan zijn vernoemd.

Daarna zijn we doorgelopen naar de Dogo Onsen. Dit is het oudste badhuis van Japan en heeft een geschiedenis van meer dan 3000 jaar. Soseki Natsume kwam ook vaak in dit badhuis en er is zelfs een kamer in het hotel dat bij het badhuis hoort benoemd tot Botchan kamer.

’s Avonds hebben we shabu-shabu gegeten. Hierbij krijg je een grote pan met bouillon op tafel. Verder worden er grote schalen met groente, vlees en noodles geserveerd die je met je stokjes door de bouillon roert en opeet. Vergeleken met het andere eten in Japan is shabu-shabu vrij duur. Toch, als je het omrekent naar euro’s hebben we vanavond met 3 man voor € 65,- gegeten. Biertjes inbegrepen.

• 27 Maart 2014 - 15:54

Leydy Lubbers (TAO Japan Specialist):

Wat een prachtige foto's, daardoor kan iedereen een beetje sfeerbeleving zien.
    Wat die kersenbloesem betreft ga ik ervan uit dat jullie die op topniveau in de omgeving van Kyoto te zien krijgen.Anders gaat de Japanse weerman het weer op zijn kop krijgen want hij wordt verantwoordelijk geacht voor het aanwijzen voor het topklasse kersenbloesem weekend van Kyoto. En dan zijn jullie daar, dus moet kunnen. Daarom was het namelijk zo verschrikkelijk moeilijk om een hotel te boeken.

• 27 Maart 2014 - 16:46

Marc Brons:

Hoi Michiel,

Mooi om zo een beetje te kunnen volgen!

Doe de groeten aan Ton voor me.

Veel plezier en succes daar.

Marc Brons

• 27 Maart 2014 - 18:03

Marco:

Het ziet er met de bloessems in bloei toch een stuk mooier uit dan toen wij er waren. Kon je je weer verkleden als nep samurai of was dat alleen de vorige keer?
    Zijn jullie nu ook de dogo onsen in geweest of alleen langs gelopen?

Hier is alles goed. Had vandaag mn eerste hybride training en ook die heb ik zonder problemen gehaalt. Had 3 foutjes van de 20 toets vragen.

groetjes aan paps en mams en nog veel plezier daar!