Tentamens en afscheid - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu Tentamens en afscheid - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michiel Koomen - WaarBenJij.nu

Tentamens en afscheid

Blijf op de hoogte en volg Michiel

05 April 2014 | Japan, Kyoto

Donderdag ochtend was het dan zover en hadden we de placement test. Deze test was puur om te bepalen wat je huidige niveau Japans is en aan de hand van dit tentamen en het interview dat we vrijdag hadden wordt bepaald op welk niveau we gaan studeren. De uitslag weet ik donderdag pas wanneer de lessen beginnen, dus dat is nog even afwachten.

Verder kregen we donderdag middag nog uitleg over de vakken die we kunnen volgen dit semester. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt, want het Japans was soms best lastig te volgen en de Engelse vertaling liet vaak te wensen over. De lessen die ik zowieso wil gaan volgen zijn in ieder geval kanji (chinees schrift), Japanese for certified tests (voorbereiding op de Japanese Language Proficiency Test of kortweg JLPT) en nog wat vakken die eigenlijk niks met Japans te maken hebben, zodat ik ook mijn horizon verbreed en niet alleen maar met Japans bezig ben.

Vrijdag kwamen ook pa en ma terug uit Hakone National Park en ben na het interview met hen naar het zilveren paviljoen gegaan. Helaas zat het weer niet helemaal mee, van tijd tot tijd regende het. Vervolgens zijn we via het Path Of Philosophy naar de Heian shrine gelopen. Toen ik het pad met Marco liep waren de bomen helemaal kaal, maar dit keer stonden ze helemaal in bloei. Zeker een aanrader mocht je ooit een keer in het voorjaar in Kyoto zijn!

Vandaag ben ik met pa en ma naar Nara gegaan. Voordat Kyoto de hoofdstad van Japan werd in de 11e eeuw, was Nara de hoofdstad van Japan (Tokyo is eigenlijk pas 1868 de hoofdstad van Japan). Hier zijn we naar de grote boeddha in de Todaiji tempel geweest en naar het Nara Park, waar nog diverse andere tempeltjes en dergelijke stonden.

Eenmaal terug in Kyoto heb ik een nieuw fototoestel en wat spulletjes voor m’n appartement gekocht (m’n lamp in de woonkamer was vrijdag avond gesprongen, dus had een nieuwe nodig). Daarna zijn we gaan eten. Na het eten zijn we teruggegaan naar het hotel van pa en ma en kort daarna hebben we afscheid genomen, aangezien pa en ma morgen (veel te vroeg) terug gaan naar Nederland.

Oh, de foto’s bij het vorige verslag zijn met alle nieuwe uitwisselingsstudenten. Mijn klasgenoten en ik zijn maar met z’n vieren en zijn tevens de enige vier Nederlanders.

M’n ouders hebben de foto’s van afgelopen twee dagen nog niet kunnen uploaden, dus die houden jullie van me tegoed…

• 06 April 2014 - 13:55

Leydy Lübbers (TAO Japan Specialist):

Hallo Michiel,
    Nu zit je dus inmiddels zonder je ouders in Japan. Toch heel bijzonder én belangrijk dat ze hebben kunnen zien waar jij het komende half jaar verblijft. Ik hoop dat je een goede en succesvolle tijd in Kyoto zult hebben en zal met genoegen je verslagen tegemoet zien.
    Groet Leydy Lübbers TAO Japan Specialist

• 06 April 2014 - 15:18

Ursula&Fred:

Hoi Michiel,
    Dank voor je leuke verslagen zover! Heel veel plezier met je studie; je hebt een goede keuze gemaakt denken we. We zien uit naar je vervolg berichten.
    Groetjes,
    Ursula& Fred